Biler og mig

Biler har som sådan aldrig haft min store interesse men alligevel husker jeg mange af dem vi (mor og far) og vi (min hustru og jeg) har haft..

Biler er frihed. Du kan køre når det passer dig. Derhen hvor du vil.
Mange, og måske i særlig grad drenge og mænd, er meget entusiatiske omkring biler og kan tale om dem længe. Ser motorsport i TVét og tager på biludstillinger. Ikke jeg, som faktisk ikke ved hvad en knastaksel er…Biler for mig er primært transport: fra A til B.
Men biler er frihed for mig og biler har givet mig mange oplevelser gennem årene. Dels når de er brudt sammen på de mærkeligeste steder, på de mærkeligste og mest uheldige tidspunkter…men det har, i bakspejlet, været et krydderi.
Her er min bilhistorie. Den er ikke fuldstændig  – jeg skriver kun om de biler som på en eller anden måde har gjort indtryk på mig eller har betydet noget…somehow

Opel Rekord

Husker den ærlig talt ikke men synes at billedet af mig i bagagerummet, 2-3 år på vej til Italien fortæller historie. Den gik ikke idag..

Citroën ID 19

Det er måske den bil jeg har flest følelser overfor. En fuldstændig fantastisk bil ! – smuk og på teknologisk forkant.
I min optik er ID og DS bilerne en af de helt store. Ikonisk og legendarisk – der findes en række bøger og flere klubber i DK for dem.

DS’en hævede de mulige standarder for komfort og egenskaber i biler generelt. Konkurrenter var flere årtier om at nærme sig DS’en. [1] En ualmindelig bil af udseende i 1955, med en dengang meget futuristisk formgivning, der senere har inspireret bildesignere helt op til nutiden. Kilde: wikipedia.dk (læs mere!)


Desværre gik hydralikken i stykker men da vi havde den i starten af 1970érne var den heller ikke ny. En detajle som jeg godt kan lide er at taget var i en anden farve en resten af bilen. Hvor står der en en bilen skal have den samme farve overalt ? Det er Citroën begyndt på igen med den moderne DS-serie – sådan en vil jeg gerne have !

Morris Monaco

Det er en af de biler min forældre havde som jeg intet positivt kan sige om – og er der fristet til ikke at vise et billede..


Vi kørte til Italien i den – et mareridt:

  • Koblingen stod af ved indgangen til St. Bernhard tunnelen (hvilket gav os tre dage i en schweizisk landsby i bjergene – mekanikeren kunne heldigvis tysk og efterfølgende var min far på julekort med ham i flere år..)
  • Benzinpumpen røg  da vil skulle på udflugt i Liguriens bjerge
  • Tændspolen røg på de franske motorveje tæt ved Montelimar

Ialt var den bil på værksted 7 gange i løbet af den ferie på 3 uger ! Men uforglemmeligt var det…
Byen vi var i tre dage var Bourg St. Pierre med 194 indbyggere i 2013….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chrysler

Jeg kan ikke huske modellen kun at den var en GTI udgave, at den kørte godt – den blev desværre totalskadet da da blev påkørt på Vennemindevej
Læg mærke til det sorte tag…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo

Min far kunne godt lide store biler men havde jo egentlig ikke råd. Derfor blev det ofte (altid) til gamle, brugte biler – som den her Volvo.

Den endte sine dage her på en fransk motorvej – den brændte simpelhen sammen !
Det blev min fars sidste bil og herfra er det biler jeg har haft med min hustru.

Talbot Horizon

Det var min første bil, som vi købte af min bror og som vi (min hustru, min bror og jeg) kørte til Italien i. Den var 12 år gammel da vi købte den.
Jeg pudsede og plejede den bil. Var faktisk glad for den – også selvom den ikke brød sig om bakkerne ved Kasel….

Sidenhen blev det til en Mazda 626, en Nissan Primera, en Nissan Primera Hatchback, en Peugeot 407 SW og så…

Skoda Superb

-en 2.0 TDI Elegance, som ubetinget er den bedste bil jeg har haft og sikkert også den bedste jeg nogensinde vil f

 

Firmabil, 140 HK, næsten 1000 km på en tank, en eventyrlig stor kabine, rummeligt og praktisk bagerum, dejlige sæder med midterkonsol på bagsædet…jeg kunne blive ved !

Jeg tror aldrig jeg får en bedre bil end den. “Superb” ? – yes sir !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men hey: en bil er bare en transportmiddel. Fra A til B.

Leave a Reply