Min tålmodighed er måske ikke den største og måske forlanger jeg for meget..
Jeg oplever jævnligt, at jeg fra virksomheder eller organistioner enten ikke får svar tilbage eller de er meget længe om at svare. Enten på en forespørgsel eller en ide.
Jeg forventer IKKE svar med det samme ! Email er jo ikke en telefon, hvor forusætningen for en meningsfuld samtale er øjeblikkelig spørgsmål og svar….
Min forventning er nok at jeg høre fra virksomheden eller organisationen dagen efter. Det behøver ikke være en endelig beslutning eller andet definitivt svar. Bare en mail retur med “vi har modtaget din email – du kan forvente svar inden for x dage.” Måske bare en simple autoreply….
Ikke at svare er simpelhen dårlig stil !
Jeg er helt med på at ikke alle har god tid som jeg, eller har de samme prioriteringer eller synes det samme som jeg – det er sgu fair nok !
Besvarelse af emails tager en hulens bunke tid og manges hverdag er styret af email. Det er ikke effektivt for virksomheden og er ofte stressende for den enkelte.
Jeg vil gerne opfordre til at virksomheder og organisationer tager en snak om emails og får nedskrevet en politik på området. Det behøver ikke være så svært og en konsulent fra PWC er ikke nødvendigt…det kan klares på en formiddag og et enkelt stykke a4 papir.
En ef tingen, der kunne indgår, er hvordan man besvare og hvor hurtigt man besvare email. Det afhænger naturligvis meget af den jobfunktion man har og i hvilken branche man er. Med bare en simple auto reply der siger “jeg har modtaget din henvendelse og jeg skal nok svare på den” er man altså kommet langt.
Men også direktører må tage ansvar for deres email adfærd. Hvis direktøren kan være 14 dage om at besvare emails så kan rengøringsassisten vel også. Og der røg den ordre eller der smuttede det medlem…