Sådan får du mere energi i hverdagen

Hvem kan ikke bruge mere energi i hverdagen ? Men der findes ingen genveje men jeg har et råd, der virker.

Måske er der nogle som vil sælge dig et quick fix i form af en tablet, energibar eller drik men jeg tror ikke du komme uden om lidt arbejde og nogle svære beslutninger.
Det her handler ikke om kost og motion. De ting har også en enorm betydning for din energi men det ved du sikkert allerede og måske har du, som jeg, også forsøgt men indset at triathlon ikke lige er dig eller at et fitness center heller ikke er dig ?
Så det her handler om noget lavpraktisk du kan gøre selvom kontitallet er -41….

Mit råd kan sammenfattes i to ord: ryd op !

At få ryddet op både fysisk ogmentalt vil give dig et bedre overblik og fjerne forstyrrende elementer. Det som rumsterer i baghovedet – og det som tapper for energi.

Ryd fysisk op

At rydde fysisk op er et godt sted at starte. Dels får du tanken om at nu skal der ryddes op ud sådan rent fysiskt. Du gør noget og du kan hurtig se resultatet.
Men det er ikke nok at du lægger tingene væk i kommoden, kommer det på loftet, i kælderen eller sætter det ud i skuret. Du skal gå lidt mere grundlæggende til værks.
Tag evt. et rum af gangen. Tag fat i hver eneste ting og stil dig selv spørgmålene:
Hvornår har jeg sidst brugt den ? Tror jeg, jeg vil komme til at bruge den i den nærmeste fremtid ? Er det noget jeg ville købe igen ? Synes jeg egenlig at den er pæn ?

Til de ting, hvortil du svarer “nej” er det jo lige til….
Til de ting du svarede “måske” vil jeg foreslå at du stille dem væk i en uges tid og så ser om du savner dem.
Til de ting du svarede “ja” – dem beholder du naturligvis ! Og du vil sikkert opdage det forundelige, at de ting træder mere tydeligt frem og du vil glædes mere over dem.

Er I flere i hustanden ? Fortvivl ikke, men gør evt det vi gjorde for at få lidt mere Zen ind i hjemmet med vore leg “Minimal”

Ryd mentalt op

Det er lidt mere kompliceret, er sværere at træffe beslutning om og helt sikkert lidt hårdere.

Quick Thoughts No. 45

Naturligvis skal du overveje om det som tynger dig faktisk kræver professionel hjælp i form at en psykolog. Og der er intet pinligt, flovt i det og det er heller ikke et nederlag at erkende at have brug for hjælp.

Langt de fleste har nogle ting, der irriterer voldsomt eller venner og familie, som bare dræner helt vildt for energi – og det er her jeg mener du skal rydde op. Eller du har måske fået meldt dig til et eller andet i et øjebliks inspiration  eller begjestring (som er en dejlig form for “lille vanvid”)

Prøv at få så meget af pligtbesøgende, plejer eller “vi har haft sjovt sammen før” skåret ned til et minimum.
Få skåret det du har meldt dig til fra. Evt ved en sæsonafslutning – det kune fx være at forældrerådet i sønnens klasse, træner for datterens fodboldhold (hun spiller ikke fodbold mere…) eller en aftenskole, som var sjovt i starten…

Bevares, det optimale er helt at undgå det men det kræver en meget, skal vi sige, “fokuseret” indsats. Du skal ikke ændre dig til en hjerteløs, egocentreret skiderik men bare det at vide hvorfor du gør ting kan tage lidt af luften ud af det negative.

Men prøv at sorterer “det værste” fra…..

At rydde op er en kontinuerlig process, hvor tricker er ikke at lade stå til og lade rodet vokse een over hovedet. Men der skal også være plads til at lade sig rive med, lade sin begjestre – men husk at rydde op en gang imellem…:-)

Leave a Reply