“God is in the detail” passer bedre i sammenhængen

Køkken føljetonen førte os til Uno Form men deres kampagne havde passet bedre med “God is in the detail”

Vores “jagt” på nyt køkken og inspiration førte os til Uno Form ved Søtorvet i Købehavn og for første gang følte jeg at “det køkken vil jeg fandme gerne have! ” Ved de andre køkkener vi har set har jeg nemt kunne se det praktiske – og “det er ok” men har ikke følt mig begejstret.

Deres ting er lækre ! – du kan se kvaliteten på lang afstand. Du kan føle kvaliteten. Det koster også…så måske / måske ikke bliver det Uno Form.

Men jeg lægger også mærke til, hvad de har hængene på væggene. Hos Uno Form havde de nogle værker af Martin Pop og nogle plakater fra deres kampagne, hvor deres fotograf Tina Stephansen er frontfigur. Jeg kender hende ikke men da hun på et par af katalogerne og på videoen vist på en storskærm arbejde med et PhaseOne er jeg nysgerrig. Hun virker til at kunne sine ting.

“Djævlen ligger i detaljen. Og jeg arbejder med ham i hvert eneste billeder, jeg skyder.”

Sådan lyder sloganet – bureauet, der har lavet det burde fyres !

“Djævlen ligger i detaljen” er så en ordsprog der florerer og bruges nærmest i flæng. Det betyder, at fejlene ligger i det små. I et projekt, i en plan, noget du har overset. Eller ikke givet nok opmærksomhed, undervurderet eller måske ignorerett.

Vi får også fastslået at djævlen er en “ham” – altså en mand.

Men det er jo slet ikke tilfældet for Uno Form og sikkert heller for fotografen.

“God is in the detail” eller på dansk “Gud er i detaljen” er jo noget helt andet. Det fortæller netop at der er lagt stor opmærksomhed i detaljen, at der er kælet for deltajlen og stor glæde findes i detaljen.

På en mærkelig måde er det mere iorden, tæt på at være cool, at sige “jeg arbejder med djævlen hver dag” end det er at sige “Jeg arbejde med Gud hver dag”.  Men hvorfor i hele taget bringe hverken Gud eller djævlen ind i sagen ?

Det handler om at virksomheden laver kvalitet og der er kælet for deltaljerne. De detaljer fremgår tydeligt af deres katalog og fotomateriale.

Jeg lægger mærke til, hvad man har hængende og hvordan de bruger ord. Og her synes jeg de har brugt ordene helt, helt forkert. Til mig sender de det forkerte signal. Næsten som at jeg skal være opmærksom på detaljerne for der er en fejl.

Måske er der ikke mange som lægger mærke til brugen af ordene. På mig virke det til at man ville lyder pop smart og deres lynhurtige og meget anvendte floskel er så brugt her uden at man har tænkt over hvad det betyder. Fotografen har sikkert heller ikke tænkt mere over det andet at vedkommende arbejde med detaljerne i produktet og derfor har sagt “ja” hurtigt.

“God is in the detail” er et udtryk Mies van der Rohe skulle have udtalt. Måske er det rigtigt. Måske ikke. Men faktum er at van der Rohe lagde stor vægt på detaljen. Fokus på detaljen er også nødvendigt når man tegner så stramt som ham. Der er ingen “kummelure” til at fjerne fokus.

“God is in the details.”
Ludwig Mies van der Rohe

Leave a Reply