Gode slogan hos Philips jeg kunne forstå

I 1986 da jeg startede havde Philips intet tag line men det sagde marketing pludselig, at det skulle vi have…

Andre virksomheder havde et tag line. Fx Nike – Lets do it, L’Oréal Paris: ‘Because You’re Worth It.’ McDonald’s: ‘I’m Lovin’ It’ – og der en mange andre. De er effektive og har ofte den styrke, at de kan bruges i mange, mange år – de kan være uafhængig af tid, hvis man rammer kernen i sin virksomhed (og det ikke ændre sig fra at lave gummiprodukter til at lave mobiltelefoner) .

Efter at Philips næsten gik bankerot i starten af 90ér skulle der ske noget og det gjorde der med “Centurion” og virksomhedens 100 år s fødselsdag i 1991 blev faktisk aflyst. I 1995 fik man sloganet “Let´s make things better” – en slogan, der også var rettet mod os medarbejdere. Mange grinte af sloganet og fandt det latterligt men hos mig vakte det genklang.

Forkellige slogan gemmen tiden hos Philips

Jeg har aldrig været tilfreds og har altid ment at man kunne gøre det bedre. Måske ikke 5, 10 eller 20% bedre – men måske 0.5 eller 1% ? Man skal hele tiden arbejde på gøre det lidt bedre. Derfor er jeg stor fan af “Kaizen” – et begreb fra LEAN, som er en japansk ledelsesfilsofi, der har haft stor succes mange steder. “Kaizen” er at tage små skridt, løbende forbedringer, få små succeser – ofte er man gået efter revolutioner og gennembrud i den vestlige verden. Det tager tid og koster mange penge. Forestil dig at man hverdag kan forbedre med 0,05% det bliver til 18,25% på et år…

I 2004 fik man en nyt slogan: “Sense and Simplicity”. Her var der også en intern og en ekstern side og disse slogans var drevet af mange ting. Herunder den store omvæltning Philips skulle foretage. Idag består Philips kun af een ting: medicinsk udstyr. Glem TV, lys og el-kedler – det er ikke Philips og har ikke været det længe. Navnet findes – men kun som navn.

Sloganet “Sense and Simplicity” vakte også genklang. Ting skulle være nemme at forså og nemme at tage i brug. Som taget ud af Dieter Rams “Ten Principles for Good Design”. Det er muligt at teknologien for at lave det er kompliceret men det skulle give mening og være nemt at forstå.

Der er måske en grund til at jeg godt kan lide Apples produkter ? Mange er designet af Jonathan Ive og jeg er 100% sikker på at han har læst Dieter Rams. Prøv fx at se Rams´ Pocket Radio T3 som han designede for Braun. Ligheder med en Apple iPod ? Yes, sir.

Ofte skal der andre øjne på for at se det. For een selv virker det indlysende efter at have arbejdet med det i måske 10 år. Men hvordan opfatter en ny bruger det ? Jeg gider ikke produkter med lange vedlejninger og manualer. Ting skal være intutive og jeg skal forstår det bare ved at kigge på det. Det lyder nemt men ofte er “nemt” meget kompliceret.

Det gælder også for hjemmesider og det har jeg tidligere berørt kort. Og kort er at man skal sætte sig i brugerens sted.

PS: alt Philips´forskellige slogans og baggrunden kan du læse om her. Og ovenstående er slet ikke dækkende men bare mine hurtige tanker om det.

Leave a Reply