jeg har lidt svært ved at identificerer mig med mand/kvinde magasiner

Meget handler om hvorvidt man kan identificerer sig med noget, se sig selv i det før man beslutter sig

Alle som har set boligprogrammer eller selv har skulle købe ny bolig ved at det tager ikke lang tid før man har besluttet sig. Et brøkdel af et sekund så har man besluttet om man kan se se selv i boligen – eller i den nye bil, i den nye outfit eller om man har lyst til at læse en blog eller et blad/magasin.

Ved bloggen, og det gælder sikkert også for en bog betyder overskriften meget. En opgørelse på Bloggersdelight fra 2017 fortæller, at en overskrift på en blog helst skal være på 60 tegn og mellem 6 og 13 ord. Og så er der en bunke andre “krav” om længde og billeder etc. Det er kendt at forsidebilleder sælger.

Og hvorfor nu denne indledning ?

PÅ en tur på scleroseafdelingen på Roskilde Sygehus, hvor jeg een gang om måneden indtager min Tysabri medicin for sclerose, var de en bladholder med to blade, som jeg ikke havde set før:

Kvinde med MS og Mand med Ms

Det er to blade/magasiner som medicinalvirksomheder Sanofi har udgivet på deres MSguiden platform og dem måtte jeg se og bladre lidt i…

Kvinde med MS, handler om kvinder og er for kvinder og Mand med MS er så, naturligvis, for mænd og med mænd.

Som du kan se af billedet i toppen er der meget stor forskel. Layoutet er det samme men stil, farver og ord er meget forskellige. “Sjovt” er hos mænd er der åbenbart behov for en guide til at få mere sex og kvinderne har brug for en selvhjælpsguide til mere sex…

Og det er er måske, trods al snak om ligestilling og køn ikke noget overraskende i.

Jeg skal ikke kunne sige om ordene repræsenterer det kvinder interesserer sig for og jeg skal helle ikke kunne sige om “Parforhold, Sex, Single, Far, Mad, Træning, Apps, Gadgets, Motor, Rejse, Videnskab” er det mænd interesserer sig for. Men jeg gør ikke..jeg synes, at det hele virker underligt stereotypt. Alså jeg kender flere kvinder som ved mere om biler end jeg gør og som er meget mere til apps og gadets end jeg.

Det kan hurtigt blive det sædvanlige og det trigger mig ikke. Jeg føler, at jeg bliver proppet i en bås, et segment hvor jeg ikke er.

Jeg så på bladene og besluttede meget hurtig at det gad jeg ikke læse. Uagtet at jeg godt ved, at indeholdet kan være super (tror det nu ikke men det kunne være). Og det hænger sammen med at “Kvinde med MS” jo tydeligvis ikke henvendte sig til mig (jeg definerer mig selv som mand) og “Mand med MS” er så tyk kliche om mænd og hvad mænd interesserer sig for. Og det irriterer mig. Med det var der ingen identifikation.

Jeg definerer mig som mand men alle de der “mandeting” og gøremåder kan jeg ikke relaterer til. Jeg går ikke op i biler, jeg er en dårlig handyman, jeg råber hverken “store patter” eller “bøsserøv” og synes at mænd godt må vise følelser og usikkerhed.

Måske er det fordi jeg er fra 67 og havde en opvækst i 70érne hvor kvindeoprøret og oprettelse af Grevinde Danner stiftelsen fyldte meget i medierne.

Jeg forstår heller ikke hvorfor forsiden på “Kvinde med MS” også skal være en tyk kliche. Blød og rosa og meget Alt for damerne-agtigt. Synes jeg.

 

Leave a Reply