Den rigtige person på posten

Da jeg har erklæret mig som naiv vil jeg også gerne erkende at jeg tidligere har været overbevist om, at virksomheder naturligvis ansatte den bedste mand – m/k – til posten

Det har jeg været været nødt til at revidere: mange virksomheder ansætter efter de forkerte parametre (synes jeg)

Desværre må jeg også erkende og indse at kvinder, har det lidt sværere med at få lederposter. På alle niveauer. Ikke kun til topposten om CEO eller som bestyrelsesformand.

Noget af det skyldes kvinderne selv vil du sige. Det er sikkert også rigtigt men kvinder kan bare ikke gøre for at de ikke er bullerbasser som mange mænd, der slår sig for brystet og råber “se hvor god jeg er”. Det skal forstås derhen at mange kvinder er lidt mere afdæmpede i deres facon.

Der findes mange meninger om og er skrevet mange bøger om den perfekte leder – som helt sikkert ikke findes. Og det er af mine pointer, som kommer lidt senere.

People are everything. Spreadsheets are nothing. DIXI
citat: Henrik Wessmann

Hvis vi forestiller os at du i en virksomhed har de håndgribelige kompentencer til rådighed, enten ved at have dem in-house eller ved at købe dig til ydelsen så står det helt centrale, og nok allervigtigste element tilbage: mennesker og ledere med people skills

Alle virksomheder har adgang til de bedste kompentencer indenfor et felt:

  • har du brug for en god økonomichef hyrer du det – måske som en ydelse
  • har du brug for en som ved alt om personaleregler og kan lave en personalehåndbog og politik så hyrer du det – måske som en ydelse

Arbejdsmarkedet er globalt. Den ansvarlige for IT sidder måske i Tyrkiet ? Den kommunikationsansvarlige i Thy ? . En sådan virtuel organisation har også sine udfordinger,,,,
Så der hvor du virkelig kan skaffe dig en komkurrencefordel ligger i mennesker – de gør forskellen. Fra receptionisten til vagtmesteren, til den ansvarlige for pr. Og det har de sådan set altid gjort.

Du har brug for deres engagement og kreativitet !

Og derfor undre det mig at så mange virksomheder stadig ansætter efter eksamenspapirer og hard-core lærdom. Du er ikke nødvendigvis en god leder og kan udvise lederskab fordi du har en kandidatgrad.

Den perfekte leder eksistere ikke. I hverfald ikke den traditionelt definerede leder – ham som var guru, ham som var god til det hele, ham som havde svar på alt.

Verden er i dag så kompliceret at det er umuligt at vide alt. Så “tricket” er måske at ansætte de kompetencer man ikke selv har og så udvise lederskab ? Og ansætte efter lederskabsevner længere nede i organisationen ?

Jeg vil hellere ansætte en mellemleder som forstår mennesker, kan få dem til at trives og udfolder sig end en med det rigtige papir i baglommen. Har den jeg ansætter brug for en kompetence – fx hjælp til økonomi og regneark – så vil jeg sørge for at vedkommende  fik den hjælp der er brug for.

PS: Der findes helt sikkert folk der har skrevet bedre og mere end emnet. Dette er bare mine two cents…som hverken er fyldestgørende eller genialt

Leave a Reply