I mit arbejdsliv handlede det om lys i mange år og nu tegner jeg med lys (fotografere)
I 24 år og 11 med var jeg ansat i verdens største fabrikant af lys: Philips. Jeg startede en februar dag i 1986 i bogholderiet på Nordisk Glødelampe Industri (NGI) i Herlev og siden da har lys haft min interesse.
Efter min elevtid blev jeg produktassistent og siden produktchef for alverdens lyskilder: glødelamper, halogenlamper, solarierør, autolamper, lysstofrør. At være produktchef indebar dengang udover at være ansvarlig for markedsføring at man var teknisk ekspert på sine produkter. Jeg har besvaret mange sjove spørgmål som fx om har vi havde noget lys der kunne gøre tyrene mere produktiv (læs: liderlig)
I starten af 1990 besluttede Philips at går ind på markedet for forbrugerarmaturer med en serien af meget designede og meget avancerede lamper. Noget var designet af Ettore Sottsass og med fjernbetjent lysdæmpning på en række modeller hvilket var MEGET avanceret dengang. De var i deres design målrettet det europæiske marked, designet kom fra Italien og Frankrig og brugte halogenpære, som har et hvidere lys end glødelampen. Der var ikke meget PH over det…
Og jeg synes, det var fedt og havde en del af modellerne i mit hjem og siden har jeg gerne ville have flotte (efter min smag) lamper i hjemmet.
Jeg har fx en Titania fra Luceplan (som siden 2010 er ejet af Philips Lighting, der er udskilt fra Philips), som jeg ønskede at få siden jeg så det i vinduet hos Spotlight i de tidligere 1990er, en Arne Jacobsen “Bellevue” fra &Tradition, flere Tolomeos fra Artemide, en Havana fra Foscarini, en “Rosy Angelis” af Philippe Starck fra FLOS – og en gammel “Combi” fra Per Iversen.
Her stimuleres min interesse for design med lys – er stille og roligt i markedet for en ny loftlampe men det tager tid at finde det rigtige; har nu nok fundet det, men skal lige have sparet op 🙂
Nu har jeg højt til loftet i min lejlighed på Frederiksberg, hvilket også give nye muligheder..

Idag arbejder jeg også med lys: jeg fotografere som betyder “at tegne/male med lys” og jeg kan stoppe op pludseligt for at bare se på et smukt lys.
I mine portrætter arbejder jeg med lys og skygger. Det er netop mellem de to, lys og skygge, at det bliver spændende.
Sådan er det også med lys fx i private hjem (faktisk alle steder..). Bare lys i en stor uniform masse er uinteressant. Der skal være highlights og mørke områder. Noget der bliver fremhævet og andet der bliver nedtonet.
Tilbage i 2015 skrev jeg en kort blog om at “Lyset skal tages alvorligt“. Meget af det jeg skrev dengang mener jeg stadig men jeg fornemme også et “positivt skred”, hvor der kommer mere fokus på lyset og hvad det gør for oplevelsen og os mennesker generelt. Der er håb forude…:-)
PS: NGI findes ikke mere men historien kan du læse mere om her