"Improvement" ikke mere "Empowerment"

I en tidligere blog skrev jeg om Empoverment – måske fornemmede du at jeg ikke var helt glad ?

Region Hovedstaden har i nogle år beskæftiget sig med emnet empowerment og der er kommet en strategi for “Patient Empowerment” og der er kommet en rækker videoer om emnerne, der indgår i “Patient Empowerment”

Hvis du opfattede i bloggen at jeg ikke var helt glad har du helt ret…

Det tog Rigshospitalet syv måneder at finde min MR scanningsbilleder fra Herlev Hospital frem. Og det efter at jeg rykkede for dem hos to læger, tre sygeplejerske og en sekretær. De har nu efter 10 måneder stadig ikke fundet den lægeudtalelse, der følger med billederne – og uden den er billederne fulstændig værdiløse.

Jeg får lavet MR scanningen fordi den medicin jeg får har en uheldig bivirkning – man kan få PML, som er meget – MEGET – alvorligt.

Her tænker jeg et det burde kunne klares med et simplet opkald til Herlev:

“Hej, det er Margrethe fra Riget. Du har haft en af vores MS patienter til MR scanning men vi mangler lægeudtalelsen. Kan du hjælpe ?”
“Hej Margrethe, det kan jeg godt. Har du patientens CPR nummer ?
“Ja, det er xxxxxxxx-xx”
“Jeg tjekker lige med mit system……ja, det er her. Skal jeg sende det til dig ?
“Det må meget gerne, Inger. Tusind tak for hjælpen og hav en god dag !”

Så nemt burde det være. Er det ikke det gør vi noget fuldstændigt galt !

Tror jeg på at det kunne klare med en opringning ? Ja, det gør jeg for jeg tror stadig på “human-to-human-communication” men det som burde være simpelt har vi en tendens til at overkomplicerer og pakke ind i digitale løsninger som slet ikke gør det nemmere; bare mere kompliceret.

Leave a Reply