“remindere” fra nogle restauranter har taget overhånd

Jeg er ikke et barn og en aftale er en aftale men nogle restauranter behandler mig som et barn, der sikket er fuld af fup.

Det er kendt at nogle restauranter er plaget af folk der ikke kommer selvom de har bestilt bord på restauranten. Dårlig stil af gæsten og utvivlsom stærkt irriterende for restauranten. Særlig “surt” må det være, hvis man er en kendt restaurant med få pladser. Vi bestiller altid bord for vores erfaring er, at har du ikke bestilt bord på en restaurant i København, som du kan finde på Google, er der tidligst bord kl 21.00-22.00 og det er lidt sent for os.

Vi bestiller også bord på hverdage selvom det strengt taget sjældent er nødvendig…men det har vi det nu fint med. Og en aftale er en aftale. Skulle vi være nødt til at aflyse så udebliver vi ikke bare – vi annullere helt officielt.

Ofte bestiller vi bord via internettet. Det er dejligt nemt og bekvemt  – men irriterende, når man ikke kan afbestille igen på samme måde. Så skal man finde et telefonnummer og ringer i åbningstiden; men jeg overlever….

I flere år har jeg så modtaget “reminders” / huskere: “Husk du har et bord til 4 personer imorgen kl 19:00. Vi glæder os til at se dig” eller nogle gange har de for en sikkerheds skyld også sendt en husker på selve dagen. Jeg er åbenbart enten dement eller et dumt svin, der udebliver !

Bordreservation er  “booking”

De sidste par gange jeg har bestilt bord er “huskerne” rykket et skridt opad: nu får jeg en SMS og skal dagen før bekræfte min reservation. Udgangspunktet er altså at jeg er dement eller et dumt svin. Og hvorfor skal det stå på engelsk ? Jeg er dansk, mit telefonnummer er dansk og hele bordreservationen (som alle steder hedder “booking”) er foregået på dansk. Det er ivøvrigt en nem oplysning at samle op fra mit besøg på hjemmesiden

Nu skal jeg have ulejlighed med at genbekræfte. Og hvorfor til en helt almindelig onsdag til frokost hvor vi fire personer var de eneste gæster i hele restaurationen med plads til 110 personer ? Det giver for mig ingen mening.

Jeg kunne måske forstår det hvis man bad gæsterne om at genbekræfte på travle dage og tidpunkter, som måske er torsdag, fredag, lørdag kl 18:00 til 21:00 og måske også til frokost fredag og lørdag.

Måske kunne man markere nogle dage som travle i systemet som så sendte ønske om genbekræftelse ud eller at det integrerede system havde indbygget at når der var fx 80% reserveret på en dag i en tidsperiode så skulle der udsendes reminder.

Næste skridt er at du ikke kan reserverer et bord uden at give dankort eller anden betalingsinformationer så de kan opkræve et “no show”-gebyr som de mener du har kostet dem ved ikke at møde op. Er det 100, 500 eller 1000 kroner per person ?

Leave a Reply