Ryd op

“Ryd op” fra Lakrids, Tak

Måske er du nydiagnosticeret, måske har du haft sygdommen i nogen tid.

Jeg har skrevet mine erfaringer ned i den gratis ebog “Lakrids, Tak” som du finder her.

Jeg er ikke uddannet hverken læge eller psykolog – dette er mine erfaringer med sygdommen. Hverken mere eller mindre.

Jeg har heller ikke fundet de vise sten – du må ikke forvente stor visdom eller mirakler.

Ryd op både fysiskt og mentalt.

Vi starter med det nemme: det fysiske. Jeg vil ikke sige, at jeg før jeg fik MS, var et rodehoved – jeg levede efter devisen “orden i kaosset”.

Men det duer ikke nu. Hvis ikke jeg har nogen orden kan jeg ikke finde ting, hvilket er meget frustrerende. Og så virker rodet, eller skal vi kalde det for det “noget uorganiserede”, stressende på mig.

Hvor jeg før vidste, hvad der lå i bunken ser jeg nu bare en bunke… Men det er ikke nok at du lægger tingene væk i kommoden, kommer det på loftet, i kælderen eller sætter det ud i skuret.

Læs om også om Minimal

Du skal gå lidt mere grundlæggende til værks.

Tag evt. et rum af gangen. Tag fat i hver eneste ting og stil dig selv spørgsmålene:
Hvornår har jeg sidst brugt den ? Tror jeg, jeg vil komme til at bruge den i den nærmeste fremtid ? Er det noget jeg ville købe igen ? Synes jeg egenlig at den er pæn ?
Til de ting, hvortil du svarer “nej” er det jo lige til….
Til de ting du svarer “måske” vil jeg foreslå at du stiller dem væk i en uges tid og så ser om du savner dem.
Til de ting du svarer “ja” – dem beholder du naturligvis !
Og du vil sikkert opdage det forundelige, at de ting du har valgt at beholde, træder mere tydeligt frem og du vil glædes mere over dem.
Og nu til det mentale..
Det er lidt mere kompliceret, er sværere at træffe beslutning om og helt sikkert lidt hårdere.

Si det værste fra

Naturligvis skal du overveje om det, som tynger dig faktisk kræver professionel hjælp i form at en psykolog. Og der er intet pinligt, flovt i det og det er heller ikke et nederlag at erkende at have brug for hjælp.

Langt de fleste har nogle ting, der irriterer voldsomt eller venner og familie, som bare dræner helt vildt for energi – og det er her jeg mener du skal rydde op. Eller du har måske fået meldt dig til et eller andet i et øjebliks inspiration eller begejstring (som er en dejlig form for “lille vanvid”)
Prøv at få så meget af pligtbesøgene, plejer eller “vi har haft sjovt sammen før” skåret ned til et minimum.
Få skåret det, du har meldt dig til, fra. Evt ved en sæsonafslutning – det kune fx være forældrerådet i sønnens klasse, træner for datterens fodboldhold (hun spiller ikke fodbold mere…) eller en aftenskole, som var sjovt i starten…
Bevares, det optimale er helt at undgå det men det kræver en meget, skal vi sige, “fokuseret” indsats. Du skal ikke ændre dig til en hjerteløs, egocentreret skiderik men bare det at vide hvorfor du gør ting kan tage lidt af luften ud af det negative.
At rydde op er en kontinuerlig process, hvor tricket er ikke at lade stå til og lade rodet vokse een over hovedet. Men der skal også være plads til at lade sig rive med, lade sig begejstre – men husk at rydde op en gang imellem…:-)

Leave a Reply