Salg er et håndværk

Du kender det sikkert godt: at blive mødt af en inkompetent sælger ødelægger glæden ved at købe og du vender dig straks mod døren igen. Salg er et håndværk – der kan læres af alle !

Jeg lægger meget mærke til hvordan jeg oplever sælgeren (yes: en tjener på en café eller restaurant er OGSÅ en sælger). Dels synes jeg det er interessant at se de forskellige teknikker i anvendelse og så er jeg også bare et helt almindeligt menneske, der sætter pris på god service.
Mine forventninger er ret simple:

1: de skal udvise interesse
– for mig, for mit behov/problem

Jeg hader at komme ind i en forretning, hvor personalet synes det er federe at snakke med hinanden om fodboldkampen igår end at betjene kunder.
Også så hjælper det meget hvis sælgeren er åben og frisk og ikke ligner en med tømmemænd. Det er mulig at vedkommende har det – men de skal ikke vise det.
Nogle sælgere er gode til at aflæse folk og indstille deres kommunikation til den enkelte kunde – andre er helt tonedøve !
Arrogante og snobbede sælgere er det værste.

2: de skal vide hvad de taler om
Uvidende sælgere bør slet ikke findes – men det gør de !

Min direktør sagde til det unge menneske jeg var for 30 år siden: “Know Your Product”.
Gammel vin; men bare helt rigtigt. Du skal vide alt om dit produkt. Hvad det kan og ikke kan, hvilket problem det kan løse og ikke løse, hvad det koster, alternative produkter (også dine konkurrenters), hvor det sættes op og hvordan det virker.
Helt elementært, min kære Watson.
Jeg er nogle gange forbløffet over hvor lidt træning et personale får tilbudt. Det er arbejdsgivers ansvar at sørger for at personale/sælger er klædt godt på til opgaven. Det er arbejdsgivers ansvar at fortælle hvordan og hvilken service der skal give.
Hvor hulen skulle en ansat vide det fra hvis ikke det bliver fortalt ?
Når det så er sagt oplever jeg også gode sælgere. Og jeg nyder det faktisk og er mere tilbøjelig til at lægge min penge der.
Nogle er måske fødte sælgere men at sælge er et håndværk som kan læres af alle ! Det kræver en indsats – både fra en selv og fra arbejdsgiver.
Jeg har oplevet arbejdsgivere, som har komplet urealistiske forestillinger og slet ikke stille den opbakning (fx i form af produkt- og salgstræning) til rådighed, som er nødvendig. Helt ubegribeligt !

Leave a Reply