“you-go-girl” fra Scleroseforeningen synes jeg ikke er inkluderende

Scleroseforeningen har en kampagne “you-go-girl”, som har til formål bla. at skaffe penge til nødvendig forskning i MS

Måske gentager jeg mig selv (men det gøre ældre mænd jo) men jeg er ikke begejstret når en fx sygdom bliver meget fokuseret på kønnet af den ramte. Det giver nok sig selv at penis-kræft rammer mænd, livmoderhalskæft rammer kvinder og nogle sygdomme ramme den ene køn noget oftere end det andet køn.

I de senere år er det således at sclerose rammer kvinder oftere end mænd. Ca 70 nydiagnosticerede er kvinder og den 30% er så mænd (idet vi antager at der kun er to køn relevant i denne sammenhæng).

Det er jo en klar overvægt til “fordel” for kvinder og hvorfor vides ikke ligesom det heller ikke vides, hvorfor nogle i det hele taget får multiple sclerose. Det håber jeg de finder ud af en dag.

Men jeg er ærgerlig over, at denne kritiske sygdom på nogen måde skal gøre kønsbestemt fra en patientforening, der skal rumme alle (unge og gamle, kvinder og mænd, hård ramte og let ramte).

For foreningen bruger ofte kønnet i deres kommunikation og slogan som fx at “70% er kvinder”. Det er sådan det så er, men når de lancerer en kampagne med sloganet “”you-go-girl” føler jeg mig sket ikke inkluderet: “I am not a girl, I am a boy”

“Alle kan gå med på YOU GO GIRL – uanset køn og alder. Navnet “YOU GO GIRL” kommer af, at størstedelen af mennesker med sclerose i Danmark, er kvinder, og det er netop denne negative udvikling, vi vil skabe opmærksomhed om.”

Kilde: scleroseforningen.dk – https://www.scleroseforeningen.dk/faa-svar-her-you-go-girl

Hvorfor ikke have fokus på at flere og flere mennesker – mænd og kvinder – får den kedelige diagnose multiple sclerose ?

Køb og støt

You Go Girl T-shirt 2020

 

 

Til kampagnen har Scleroseforeningens ambassadør Szhirley  i samarbejde med grafiker Wendy designet dette års You Go Girl T-shirt.

 

“T-shirten er en unisex model – og ser derfor cool ud på både mænd og kvinder. “

Kilde: scleroseforeningen.

Måske er det fordi jeg ikke har lyst til at se cool ud men jeg synes nu også designet har et kvindeligt udtryk som jeg ikke kan identificerer mig med. Men smag er forskelligt – jeg synes at udtrykket “…og ser derfor cool ud på både mænd og kvinder” er popsmart  og ikke korrekt.

 

 

 

Men jeg er helt rolig og ikke ked af det for jeg kan så købe denne (unisex?) ring og dermed støtte den vigtige forskning:

“YOU GO GIRL ring

Farve: Indfarvet rosa
Ring størrelse: 56
Mål: Indvendig ø17,8mm, bredde 10mm, tykkelse 2mm
Materiale: Silikone”

Leave a Reply